LIFE-LED SHOPPING DESTINATIONS

YAŞAMI ODAĞINA ALAN ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ

Alışveriş, eğlence, sosyalleşme, yeme içme ihtiyaçlarımız için tercih ettiğimiz alışveriş merkezleri, gün geçtikçe değişen alışkanlıklarımıza, isteklerimize ve hayatlarımıza ne kadar uyum sağlıyor? Pandemi ile birlikte alışveriş merkezlerini neler bekliyor? AVM ziyaretçileri, trafiği artırmak ve kiracı markaları ellerinde tutmak için neler yapmalı? Var olan alışveriş merkezlerinde yaratılacak hangi kurgular müşteri deneyimini iyileştirebilir? Dijital ve fiziksel deneyimin akıcı bir şekilde iç içe geçtiği deneyimler kurgulamak mümkün mü?

Alışveriş merkezlerinin hayatlarımızdaki rolünü değişen tüketici alışkanlıkları, makro trendler ve son dönemde fark yaratan başarılı uygulamalar ışığında kapsamlı bir şekilde incelediğimiz ve geleceğe dair yenilikçi senaryoları ve deneyim kurgularını sunduğumuz Life-Led Shopping Destinations Webinar buluşmasının öne çıkan içeriklerini sizin için bu blog yazımızda topladık.

homepage-01

 

Dünyadaki en popüler alışveriş merkezleri bile belirsizlikle dolu bir gelecekle karşı karşıya. Alışverişçilerin giderek artan e-ticaret tercihleri küresel pandeminin etkisiyle birleştiğinde, alışveriş merkezlerinin dönüşmeye olan ihtiyacı giderek artıyor. H&M, Inditex gibi hızlı moda devleri her geçen gün yatırımlarını dijitale yapacaklarını vurguluyor ve fiziksel mağazalarını kapatıyorlar. Yatırımcılar, yöneticiler ve markalar alışveriş merkezlerini ve sundukları ürün ve hizmetleri dönüşen dünyaya göre yeniden kurgularken tüketicilerin bu fiziksel alanları tercih sebeplerindeki değişimlere, ilerleyen dönemlerde alışveriş merkezlerini daha çekici kılmak için gerçekleştirilmesi gereken deneyim tasarımlarına, alışveriş merkezlerinde çok yakın zamanda göreceğimiz yeni teknolojilere odaklanmalılar.

 

Alışveriş Deneyiminin Başlangıç Noktası Artık Dijital

İnsanlar fiziksel deneyimlerden vazgeçmiyor. Kantar’ın 2020 araştırması bize tüketicilerin %70’inin hala fiziksel deneyimi, mağaza içerisinde olmayı istediklerini gösteriyor. Bununla birlikte Google’ın gerçekleştirdiği araştırmada mobil deneyimin önemine vurgu yapılıyor. Fiziksel ya da dijital deneyimin başlangıç noktası artık mobil cihazlar. Tüketicilerin %82’si mağaza içinde gerçekleştirecekleri alışverişlerde dahi telefonları ile onlara sunulan seçeneklere ulaşıyor. Tüm bunların yanında global alışveriş merkezi operatörü Westfield’ın araştırması, tüketicilerin deneyime öncelik verdiğini ve alışveriş yolculuğunda doğru deneyim kurguları yaratmanın önemini vurguluyor. 2020 yılındaki araştırmada alışverişçilerin %81’inin daha iyi bir deneyime daha çok yatırım yapacakları görülüyor.

05_stats

 

Dönüşen İhtiyaçlar Herkesi Dönüşüme Zorluyor

Son yıllarda öne çıkan makro trenler alışveriş merkezlerindeki tüketicinin hayatını, tercihlerini ve alışkanlıklarını da değiştiriyor. Pandeminin ve pandemi ile karşımıza çıkan küresel ekonomik daralmanın da alım gücü üzerindeki olumsuz etkisi insanların eskisi kadar güvenli bir şekilde harcama yapamamasına neden oluyor. Her geçen gün daha da önemli hale gelen dünyadaki kaynakların etkin kullanılması, sürdürülebilirlik, lokalleşme gibi konular alım gücü yerinde olan tüketicilerin dahi alışverişlerini azaltmasına ve daha az kaynak kullanımı olan yaşamlara yönelmesine sebep oluyor. Aynı zamanda, pandemi nedeniyle öne çıkan sağlık ve sağlıklı yaşam konuları da talep edilen ürün ve hizmetlerin daha nitelikli olması gerektiğinin her geçen gün daha da önemli hale geldiğini gözler önüne seriyor. IBM’in 2020 yılında yaptığı araştırma tüketicilerin %60’ının alışveriş alışkanlıklarını doğa üzerindeki etkilerini düşünerek şekillendirdiklerini belirtiyor.

07_key_macro_trends

 

Alışverişi Dönüştüren Yeni Kurgular

Alışveriş ekosistemini derinden etkileyecek bazı önemli bileşenler de dönüşümü tetikliyor. Kolaylığı öne çıkaran kurgular, sağlığa yönelik uygulamalar, fiziksel ve dijitali bütünleştiren müşteri yolculukları, deneyimi ve etkileşimi daha da çarpıcı kılan tasarımlar şimdiden başarılı global örnekler olarak karşımıza çıkıyor.

08_summary_forces


Kent İçi Teraslar Dönüşüyor: Organik Çiftlik Agripolis

Paris’te bulunan ve tamamen organik olan bu teras çiftliğin, 30 farklı bitki türüne ev sahipliği yapması, 20 bahçıvan tarafından bakılması ve yazın her gün 1.000 kg meyve ve sebze üretmesi planlanıyor. Paris’te 15. bölgede yeni geliştirilen Paris Expo Porte de Versailles'ın terasında kurgulanan bu çiftliğin sürdürülebilirlik ve lokal üretim için küresel bir model olacağı düşünülüyor. Yoğun, kalabalık, nefes alacak alan barındırmayan kent merkezlerinin ilerleyen zamanlarda bu tip projeler ile kullanışlı ve toplumlara faydalı yeşil alanlara ev sahipliği yapabileceği düşünülüyor.

agripolis

Agripolis (Kaynak: Agripolis)

 

Sürdürebilirliği Öne Çıkaran Kurgu: H&M Konsept Mağazası

Batı Londra'da, daha bilinçli tüketim yapan müşterileri hedefleyen veya mevcut müşterilerinin alışverişe bakış açılarını değiştirmeyi amaçlayan yeni bir H&M konsept mağazası açıldı. Dijital ve fiziksel birçok farklı uygulamayı bütünleştiren bu mağazada, kişiselleştirme alanlarından terzi istasyonlarına ve self check-out seçeneklerine kadar birçok farklı kurgu mevcut. Çok kısa sürede birçok farklı müşteri deneyimini içerisinde barındıran ve marka değerlerini fiziksel yolculuğa taşıyan uygulamaların perakende dünyasındaki diğer oyuncular tarafından benimseneceğini düşünüyoruz. Yaşama odaklanan, insanların değişen ihtiyaçlarını öne çıkaran bu gibi kurguların yarının dünyasında daha çok kişinin hayatına dokunacağını düşünüyoruz.

H_M_CONCEPT

H&M Concept (Kaynak H&M)

 

Yaşama Odaklanan Kurguların Zamanı: Şimdi

I-AM tarafından geliştirilen LIFE-MAP bakış açısının temelinde insanların ihtiyaçları ve yaşamlarında zaman ayırdıkları konular yatıyor. LIFE-MAP bakış açısı, her markayı, perakende noktasını, müşteriler için kurgulanan fiziksel ya da dijital her temas anını kurgularken düşünmemiz gereken ihtiyaçları bize gösteriyor.

pie_charts-01

LIFE-MAP bakış açısına, hem makro trendler hem de alışveriş dünyasındaki değişkenler ile baktığımızda ise, temas noktalarında yapmamız gereken değişiklikleri, almamız gereken aksiyonları, yaşama odaklanan marka ve mekan olmanın temel bileşenlerini görüyoruz.

PIE_CHARTS_final-01

Daha Fazlası İçin Bizimle İletişime Geçin

Alışveriş merkezlerinde yaşama odaklanan kurgular yaratmaya odaklandığımız ve müşteri deneyimine dair yenilikleri, gelecekte öne çıkacak senaryoları paylaştığımız LIFE-LED SHOPPING DESTINATIONS Webinar sunumunu izlemek ya da PDF dosyasını edinmek için bize ulaşabilirsiniz.